Jak zaimportować materiał * vismat w Vray + Sketchup cz.I


+

Jeśli posiadasz bibliotekę materiałów typu *vismat dostęp do niej uzyskasz nie dla całego katalogu/folderu a jedynie dla konkretnych materiałów sketchupa.

Po wejściu w okno Material Editor ( przycisk "M" na pasku V-ray) wyświetli się lista materiałów użytych w modelu- według nazw.
I tak dopiero dla wybranego materiału klikajac prawym klawiszem wybierz opcję IMPORT MATERIAL a następnie wskaż v plik *vismat z biblioteki.




TIP 1.
Przydatne przy korzystaniu z Vray'a jest jak najdokładniejsze opisywanie nazw materiałów skp tak , aby np. dla materiału 'szkło_zielone' zaimportować 'green glass.vismat'. To naprawdę ułatwia życie :). Więcej w  cz.II Pin It Now!

51 komentarzy :

Anonimowy pisze...

witam,

bardzo przydala mi sie twoja podpowiedz co do materiałow ze strony asgvis... lecz jedna rzecz robie coś zle:

mianowicie ustawiając pobrany materiał ze strony np. efekt drewna, i importując do już pomalowanej ściany (imitacja brzozy kolor ikea seria MALM) pokazuje mi sie efekt tylko żę biały bez mojej tekstuty...

jakis banalny blad popelniam...

Pozdrawiam

Egonis pisze...

Witaj,
Po zaimportowaniu materiału ze strony czy też z biblioteki ładują się tekstury do niego przypisane i występuje konflikt z już nadanym materiałem / zdjęciem /.
Nie popełniłeś błędu. Należy wejść w ustawienia materiału Vray i podmienić na żądaną teksturę z dysku/folderu w sekcji Diffuse (litera "M").
Pozdrawiam Egonis

Anonimowy pisze...

ok. jak tylko bede na swoim komputerze to to sprawdze, a powiedz mi jeszcze...

mam sketchupa 8 pro, doinstalowalem Vrey'a tylko ta instalacja jak pamietam bardzo dziwnie wygladala,

teraz mam wszystkie przyciski do vrey'a na paskach u gory tylko ze jak wrzucam jakies swiatlo, to wogole nie widac efektu, koleaznka ma 7ke i odrazu ma efekt....

popoludniu powrzucam screeny z mojego sketchupa...

Pozdrawiam i dzięmi za podpowiedź...

Egonis pisze...

Witaj,
Ciężko z opisu wywnioskować co może być przyczyną. Jak sam piszesz instalacja przebiegała "dziwnie".
Jeżeli wszystkie przyciski są aktywne i wywołują działanie np. utworzenie światła czy rozpoczęcie renderingu to szukałbym przyczyny w podstawowych ustawieniach sceny ( jednostki ). Podeślij lub udostępnij printscreeny, może rzucą więcej swiatła na sprawę. Egonis

Prunio pisze...

Witam serdecznie,
mam pewien problem z edycja tekstur w sketchupie. Otoz problem polega na tym ze edytowane tekstury w sketchupie nie sa prawidlowo renderowane przez Vraya. Robie to tak: otwieram zakladke Materialy w sketchupie i pobieram jakas teksture (JPGa). Nastepnie zmieniam jego kolor i nakladam na model. W sketchupie widac moje zmiany ale podczas renderowania Vray wraca do oryginalnego koloru tekstury. Najlepsze jest to ze nie jest to regula. Czasami uwzglednia moja zmiane koloru, czasami nie. Ktos wie czemu tak sie dzieje??

Egonis pisze...

Witaj Prunio,
Dzieje się tak czasem .Mam na to sposób polegający na tym, że jeśli zmieniasz teksturę, to wstawiaj ja bezpośrednio przez Vray'a.
W przypadku czystych materiałów ( te które jeszcze nie miały przypisanego zdjęcia nie powinien taki problem występować) - jeśli jest to postępuj jak wyżej .
Pzdr Egonis

Prunio pisze...

Czesc Egonis,
bardzo dziekuje za odpowiedz. Probowalem Twojego sposobu ale niestety nie udalo sie uzyskac zamierzonego skutku. W Vrayu tworzylem material i w zakladce Diffuse nadawalem mu teksture np. skore. Przy renderowaniu skora rzeczywiscie sie pojawiala. Nastepnie probowalem zmienic kolor tej skory po przez edycje w Skechupie lub w samym Vrayu. Maly podglad w Vrayu pokazywal zmiany natomiast normalny render uparcie wracal do poprzedniej tekstury.
Niechcacy udalo mi sie jednak rozwiazanie. Po zmianie koloru tekstury tymczasowe pliki zapisywane sa w folderze VfSTextureCache. Widocznie Vray czasami pobiera te tekstury a czasami (jak w przypadku mojej skory) nie. Wtedy po prostu nalezy wskazac mu ten plik (w zakladce Diffuse wybieramy jako TexBitmap wlasnie ten plik).
Nie wiem czy dobrze to wyjasnilem. W kazdym razie mi zadzialalo:)
Pozdrawiam serdecznie.

Egonis pisze...

Cześć Prunio. powiem tak- każdy sposób jest dobry, który poradzi do celu. Najważniejsze ze sobie poradziłeś.Osobiście preferuję posiadanie ( stworzenie sobie w Photoshopi lub darmowym Gimp'ie) biblioteki ze zmienionymi odcieniami tekstury i podłączanie zawsze konkretnego pliku. Modyfikacje z poziomu Sketchupa materiału Vray rzadko dają powtarzalne rezultaty a na dłuższa metę są moim zdaniem na tzw. "piechotę".W myśl dewizy - im prościej tym lepiej. Pozdrawiam , bravo za wykazanie sieinteligencjąi sprytem. Egonis

Anonimowy pisze...

Witam,
również mam problem z materiałami w Sketchupie. Już nie wiem co mam robić. mam gotowe ustawienia, które w jednym pliku pięknie mi wszystko pokazują, a w drugim, gdzie mam mój budynek i robię dokładnie to samo, nic. Cały czas jedna płaska płaszczyzna. Może coś robię nie tak z materiałem?

Materiał ściągnęłam z internetu. Prócz pliku vismat, mam jeszcze 3 pliki: podpisane bump, diffuse i displace. Wydawało mi się, że je równiez powinnam umieścić w edytorze. Wchodzę w edytor materiałów, wybieram moj materiał i mam trzy zakładki. W pierwszą diffuse wrzucam moj plik o takiej samej nazwie w (Biymap/File/M)w typie bitmap. W trzeciej zakładce wrzucam w maps plik o nazwie bump również w kategorii bitmap, ostatni plik displace wrzucam w zakladke displacement też typ bitmap. Czy robię coś nie tak?

Przy takim rozłożeniu plików jak otwieram całkowicie nowe okno wszystko zaskakuje, linie są wyostrzone i wygląda to tak jak powinno. Robię to samo w moim pliku, gdzie mam zrobiony model i nic. Mam te same ustawienia. Importuje je za każdym razem z jednego miejsca. Bardzo proszę o pomoc. Może robię jakiś głupi błąd.

PS: Mam nadzieję ze za bardzo nie namieszałam

Egonis pisze...

Cześć,z tego co piszesz trudno wyłapać gdzie tkwi błąd. Po przypisaniu bitmap do odpowiednich "slot'ów" powinno zagrać i tak jak piszesz w nowym pliku jest w porządku. Zatem zacząłbym od kilku prostych kroków :

- W scenie w której materiał wygląda tak jak trzeba przejdź do edytora materiałów V-ray i z listy wskaż ten pożądany a następnie z prawego klawisza wybierz "Save material" i wybierz lokalizację zapisu na dysku.

-W scenie docelowej przejdź do materiałów Sketchup'a i usuń z właściwości wybranego materiału wcześniej wybraną bitmapę, tak aby nie było konfliktu z nowa teksturą ( nawet jesli będzie dokładnie ta sama).

-Nastepnie przejdź do edytora materiałów V-ray i z listy wybierz materiał dla którego przypiszesz własciwości z uprzednio zapisanego pliku ---> z prawego klawisza wybierz "Import material".

Mam nadzieję ,ze to rozwiąże problem.
W razie gdyby się jednak nie udało prześlij plik na mw@architekturadlakazdego.pl a przyjrzę mu się z bliska:)- być może problem jest zupełnie innej natury.

Anonimowy pisze...

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Ale niestety, próbowałam już eksportować plik widoczny a następnie go importować i problem się powtarza. Pokombinuję raz jeszcze, tak jak Pan radzi. Może tym razem się uda :).

Właśnie zauważyłam, że jak do pliku w którym wszystko wyświetlało jak należy, dokleiłam kolejny fragment mojego modelu i włączyłam rendering, fragment, który przed momentem renderował się dobrze jest ponownie białą płaszczyzną. Czy powodem może być zbyt duża wielkość pliku, który renderuje?

Anonimowy pisze...

Sprawdziłam po raz drugi, gdy do fragmentu, który po renderingu wygląda w porządku, doklejam kolejny fragment rendering automatycznie, tak jakby uproszczał (w tym przypadku chodnik) na rzecz doklejonej kolejnej części. Jeżeli daną część usuwam (nie ma ona przypisanych materiałów) to chodnik ponownie jest renderowany. Jak można naprawić taki błąd? Chodzi o ustawienia renderowania?

Egonis pisze...

Jeśli plik byłby zbyt duży lub występowałby jakiś konflikt program najzwyczajniej by się "wykrzaczył" a tak wskazuje to na problem dotyczący samego materiału. Spróbuj przed wklejeniem pliku zmienić jego nazwę (np dopisać 02 na końcu). Być może materały te "gryzą" się tzn. dla tej samej nazwy są przypisane różne właściwości.

Sprawdzająco polecam dla nowego,czystego materiału w scenie również zaimportować wcześniej zapisany plik materiału V-ray i jeśli ten wyrenderuje się prawidłowo to jasne będzie, że w poprzednim materiale jest coś "nie halo".

Przy korzystaniu z renderera V-ray polecam podłączanie nowych textur lub ich aktualizację poprzez edytor matriałów Vray a nie Sketchup.

Anonimowy pisze...

Wszystkie zmiany tekstur robię w edytorze materiałów v-rey. Zmiana nazwy materiału nie pomaga. Po doklejeniu obiektu (który nie ma przypisanego żadnego materiału) rendering nie wyłapuje już poprzedniego materiału. Nawet sam rendering przebiega inaczej. Jest dużo szybszy, niż przy renderingu tamtego pliku. Co mam zrobić? Na nowo stworzyć materiał? pozmieniać nazwy tamtych plików? Co jak to nie pomoże?

Egonis pisze...

Zapisz proszę plik sceny docelowej i tej z której "wklejasz" (pliki Sketchup warto zzipować) oraz materiały z dopiskiem 01,02,03 i prześlij je do mnie - zerknę obiektywnie o co kaman.
Rozwiązanie jest za pewnie prostsze niż się to wydaje.

Anonimowy pisze...

Tak, było prostsze niż by się wydało :). Wystarczyło że stworzyłam nowy folder z materiałem i ponadawałam nowe nazwy :). Renderuje ślicznie:). Bardzo dziękuję za pomoc w rozwiązaniu problemu :). Od razu chce się żyć:) i robić projekt dalej :).

Egonis pisze...

Ciesze się, że wszystko już w porządku.

Warto robić katalogi z materiałami dla poszczególnych projektów oraz główną bibliotekę z tymi sprawdzonymi i ważne , aby je dobrze opisać, wtedy wszystko stanie się jeszcze prostsze .

Pozdrawiam i trzymam kciuki za projekt :)

Anonimowy pisze...

Witam,już raz uzyskałam pomoc w teksturach więc uznałam że zadam kolejne pytanie. Mam problem z renderingiem. Z tego co udało mi się zorientować, to Default Lights odpowiadają za naturalne oświetlenie słoneczne, GI za oświetlenie sztuczne. Uznałam że oświetlenie sztucznym zajmę sie potem. Chciałabym by moje zdjęcie po renderingu miało efekt pomieszczenia, bez oświetlenie sztucznego, a jedynym źródłem światła były okna.
Mój problem polega na tym że mam srasznie prześwietlone pomieszczenie.

Czy jeżeli odznaczam default light i poniżej zmieniam ustawienia - GI (skylight)to ma to jakiś związek? Co mogę zrobić by zdjęcia nie były takie prześwietlone? Kombinowałam z kamerą, natężeniem światła(GI) ale cały czas nic mi nie wychodzi. Bardzo prosze o pomoc.

PS: Wracając juz do zamknętego tematu tekstur, to robię tak jak Pan napisał:). Każdy projekt ma swój katalog na materiały :).

Isis

Anonimowy pisze...

Z tym problemem sobie poradziła. Nie miałam ustawionego przepuszczania światła w szybach i dlatego było ciemno :). Jeżeli chodzi o ustawienia światła sztucznego, to co zrobić żeby po renderingu było to światłem a nie czarną plamą?

Isis

Egonis pisze...

Witaj Isis.
Co do oświetlenia typu "Default Light"- jeśli wybierasz ten sposób oświetlenia sceny, to nie łączyłbym z oświetleniem GI- Sky, gdyż słońce jako źródło promieni przeliczane zostaje dwukrotnie.
Osobiście rzadko używam domyślnego słońca.
Często natomiast łaczę GI-->Sky i BG-->>texture bitmap, w tym przypadku mapy typu HDRI ( High Dynamics Range Images" , co daje ciekawe efekty.

Jesli nie jesteś pewna co materiału typu szkło, to na początek polecam usunąć(ukryć) tafle szkła, zwłaszcza jesli znajdują się tylko w oknach i nie będą brały znaczącego udziału w finalnym renderingu.
Korzyści z tego tytułu są przynajmniej dwie:
- scena będzie przeliczona szybciej
- w łatwy sposób będziesz mogła wstawić tło za oknem w Photoshopie, zwłaszcza jeśli wyrenderujesz również kanał Alpha (znajduje się na liscie VFB Channels).

Co do "czarnej plamy" nie wiem jak to wygląda, więc trudno mi na ten temat coś powiedzieć.

Jeśli chcesz isis, możesz podesłać screen'a lub model na mw@architekturadlakazdego.pl

Anonimowy pisze...

Chciałabym się skupić na oświetleniu naturalnym. Nie wiem już co mam robić. Albo mam prześwietlenie sceny, albo wszystko jest całe czarne. Nie wiem czy to może mieć związek z tym, ze pomieszczenie jest spore? Ma to jakiś wpływ? Mógłby Pan podać jakieś uniwersalne ustawienia? Tak żeby to jakoś wyglądało?

Isis

Egonis pisze...

@isis. Uniwersalne ustawienie to to podstawowe z GI i BG --> Sky. Aby przywrócić takowe użyj przycisku "Reset to default" w górnej części panelu Opcji.
Proponuję zacząć od tego kroku - to wyczyści sytuację i będzie wiadomo na czym stoisz.

W Vray należy testować oświetlenie, co oznacza że jeśli przyjmiesz Default'owe ustawienia na start a scena będzie zbytnio prześwietlona/zaciemniona możesz zacząć balansować parametrami natężenia GI i BG lub skorzystać z zakładki Camera-->Camera Physical.
W niej znajdziesz opcje znane z aparatu fotograficznego:
-czas naświetlenia (Shutter speed)
im wyższa wartość np 200 tym krótszy czas naświetlenia
-przesłona (F number)
im wyższa np. 12 tym mniej światla dociera do "kliszy"
-Czułość filmu (Film Speed ISO)
ISO = 100 podstawowe;

Wielkość pomieszczenia o tyle ma znaczenie ,ze aby doświetlić najdalszy zakątek potrzebne jest więcej światła zewnętrznego lub doświetlenie sztuczne symulujące różnego rodzaju lampy.

Należy cały czas ostrożnie i po kolei obserwować jakie zmiany w renderze daje modyfikacja poszczególnych opcji i wartości parametrów.

Jeśli nadal będą z tym kłopoty wrzuć model, wtedy będę mógł nagrać o tym lekcję.

Anonimowy pisze...

CO może powodować ze tekstury nie są widoczne po renderingu? Jakieś ustawienie odpowiada dokładnie za tą część? Aby mieć cienie i światło wchodzące do pomieszczenie mam mieć zaznaczone shadows i odznaczone hidden lights?

Isis

Egonis pisze...

Hmm, pewnie jest to brak dostępu Vray'a do samej tekstury. Przeładuj ją poprzez ponowne wskazanie z dysku.
Aby obiekty rzucały cienie od słońca--opcja Shadows włączona.
Hidden Lights - jeśli jest zaznaczone to pozawala na wyrenderowanie świateł umieszczonych w scenie a następnie ukrytych ( np. dla czystości widoku).
Analizując odwrotnie, jeśli opcja ta jest wyłączona, to ukryte w scenie światła nie będą widoczne w renderingu.

Co do ustawień słońca, należy pamiętać ,że są pobierane z ustawień Shadow settings Sketchupa.

Jeśli ważne jest odwzorowanie faktycznego usytuowania modelu względem stron świata należy ustawić model zgodnie z kierunkiem północy.
Modyfikacje tego parametru Window--Model info--Location. Oś zielona Sketchupa domyślnie zwrócona jest w kierunku północy.

Anonimowy pisze...

Model jest ustawiony poprawnie względem kierunków świata. Teksturę zaraz ponownie przeładuję. To tak podsumowując, co musi być zaznaczone żeby przez okno wpadało światło i było widoczne w pomieszczeniu?

Isis

Egonis pisze...

Aby widoczne było oświetlenie zewnętrzne (SUN) należy wybrac sposób oświetlenia :
-Default lights w zakładce Global Settings
lub
-Dla GI i np. BG przypisana mapa Texture-->Sky
W obu przypadkach oświetlenie przyjmie ustawienia Słońca Sketchup'a w tym godzinę i datę, co też ma znaczenie.

Anonimowy pisze...

Co oznaczają w Global Settings Batch Render i low thread priority?

Isis

Anonimowy pisze...

Witam!!!
Mam pytanie, po zaimportowaniu wybranego materiału tak jak pan to opisał podczas renderowania widać wybrany materiał, jest on jednak niestety bardzo drobny, czy jest możliwość powiększenia tekstury?? I czy jest normalne, że wybrany materiał jest widoczny tylko podczas renderowania a nie widać go w samym sketchup'ie??
Pozdrawiam serdecznie

Egonis pisze...

Witaj,
Skalę tekstury można skalowac za pomocą edytora materiałów Sketchup'a. Vray przyjmuje te ustawienia i jeśli jest ona zbyt mała to taka się wyrenderuje.
Aby to zmienić jedną z metod jest przejście do zakładki Edit/Edycja dla danego materiału i zmiana parametrów wielkości X i Y.

Domyślnie te proporcje są połączone tzn. zmiana jednego z tych parametrów powoduje również zwiększenie/zmniejszenie drugiego.
Czasem przydatne jest aby zmienić tylko jedną z tych wartości, wtedy należy odznaczyć symbol "łańcucha" zmienić tylko wybraną wartość np. szerokośc.
Co do widoczności materiału w renderingu a nie w Sketchupie napisz proszę bardziej sczegółowo - trudno bowiem mi ocenić gdzie jest "wada".

W Sketchupie nie są widoczne odbicia, wypukłości i wszystkie te cechy fizyczne materiałów do których zaprzęgamy właśnie silnik renderujący.

Anonimowy pisze...

Witam,
Mam taki problem. W pomieszczeniu, które chcę renderować mam ścianę, na której chciałabym żeby była grafika. Mam ją w jpg. Dodałam ją jako materiał w tworzeniu materiału (wiaderko/stwórz materiał). Problem jest taki ze po renderingu ściana jest biała, nie pokazuje się moja grafika. Co mogę zrobić by była widoczna? Jeżeli mam stworzyć materiał spod vrey-a to jak to zrobić, w miarę możliwość jak najszybciej?
Isis

Egonis pisze...

Witaj,
Nadaj na ścianę czysty materiał a następnie z edytora Sketchup wczytaj grafikę - po tej operacji zdjęcie powinno być widoczne od razu na płaszczyźnie.

Jeśli w renderingu pokazuje się materiał bez tekstury, należy przeładować grafikę ale już z poziomu Vray -w kanale 'Diffuse' pod przyciskiem "M" odpowiadającemu za kolor materiału.

Ten problem pojawia się gdy zdjęcie jest zmieniane w edytorze Sketchup'a. Przy pierwszym przypisaniu jest ok, ale każda następna zmiana dla materiału użytego w scenie powinna być wykonana właśnie poziomu Vray.

Anonimowy pisze...

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie. Mam mały problem z oświetleniem sztucznym. Mam spore pomieszczenie i użyłam kilku punktów świetlnych - omni light. Problem polega na tym że mam za bardzo prześwietlone pomieszczenie, a co za tym idzie muszę zmniejszyć natężenie światła. Ale już przy tak prześwietlonym pomieszczeniu i tak ściany które są w tle są całe czarne, panuje tam że tak powiem, niedobór światła. Skutkuje to strasznie mocnym kontrastem, meble są niemal białe a ściany czarne, mimo ze powinna być widoczna beżowa cegła. Co mogę zrobić żeby sprowadzić oświetlenie do naturalnego, klimatycznego? Czy mogę jakoś użyć przy ścianach "świecenia" w ustawieniach materiału, żeby je rozjaśnić? Czy to będzie za duże przekłamanie?
Isis

Egonis pisze...

Hej Isis :). W kwestii oświetlenia na początku nie używam/nie włączam świateł sztucznych.
Chodzi o to, aby pomieszczenie było dobrze doświetlone światłem ogólnym a punkty oświetlenia dekoracyjnego mają służyć właśnie do wydobycia klimatu.
Równie ważna kwestią może okazać się "wielkość" pomieszczenia - jeśli jest bardo duże to promienie światła mogą faktycznie nie docierać w najbardziej odległe zakątki-zwłaszcza przy standardowych ustawieniach.

Na początek proponuję wyłączyć zbędne wyposażenie - tak aby pozostały same ściany i elementy istotne.
Następnie w parametrach 'Physical Camera' dobrać czułość filmu (np.ISO 200),prędkość migawki 'Shutter speed' 125 lub 60 i do tego przesłonę 'F number' 8 lub 10. Tymi parametrami można balansować - najlepiej migawką zwiększając czas "naświetlenia" np do 30 (co odpowiada 1/30 sekundy - im wyższa wartość, tym krótszy czas ekspozycji).
Ważnym elementem może być ustawienie w Irradiance Map --> Light Cache wartości ok. 1000 - im więcej cząsteczek będzie zbierało informacje o scenie tym dokładniejsza geometria będzie odwzorowana.
Dopiero kiedy scena będzie doświetlona /widoczna/ wiarygodnie, możesz zacząć dokładać światła - tylko wtedy będziesz w stanie określić jaka ich moc jest niezbędna do wydobycia poszukiwanego klimatu.

P.S Proponuje w pierwszej fazie nie używać materiałów połyskliwych i typu lustrzanego oraz szkła - zwłaszcza jeśli występują w dużej ilości, co znacznie skróci czas rendeingu testowego.
Można również skorzystać z opcji Override material w General settings - co po porostu nadpisze wszystkie materiały jako białe płaszczyzny bez połysku - świetna opcja do testów.
P.P.S przy użyciu Override materials zwłaszcza należy ukryć szyby w oknach lub w ogóle ich nie robić jeśli nie będą brały istotnej roli w ujęciu.
Egonis

Anonimowy pisze...

Bardzo dziękuję. Popróbuję. "Pracuję" aktualnie na kamerze standardowej a nie na "phisical camera", znalazłam w internecie ze powinnam używać tej pierwszej. Może tutaj jest ten błąd :)
Dziękuję i pozdrawiam,
Isis

Anonimowy pisze...

Zrobiłam tak jak Pan radził. Zrobiłam kilka prób bez użycia materiałów (Override material) i problem się powtarza. Dobrze oświetlone ściany bez materiału stają się czarną ścianą przy po przywróceniu materiału. Czy to dalej jest problem z oświetleniem czy po prostu ta konkretna tekstura powoduje błąd? (Poprzednio bez punktów świetlnych renderowało się dobrze)

Isis

Anonimowy pisze...

Witam!
Mam pytanie dotyczące lustra. Stworzyłem materiał lustra w VRAY'u (Bez warstwy difuse, a za to z duzym Reflection). Bardzo ładnie przy renderach odbija - widać rzeczywiście jakby było to lustro, ale.. Właśnie - nie odbija wszystkich materiałów. Odbija np. fotel na którym mam materiał stworzony z jpg-a, a nie odbija podłogi na którym mam deski - również z jpg. Nie mogę znaleźć żadnej zależnosci w tym co mi lustro odbija, a czego nie.

Pozdrawiam Sc0li0sis

Anonimowy pisze...

Witam, przeczytalem ten watek i robie wszystko zgodnie z nim ale jest jedno powazne „ale”…. Otoz chodzi o to ze po nalozeniu materialu na model np. parkiet, jakiekolwiek drewno polakierowane lub inna teksture poza np porcelana biala w modelu kolor plaszczyzny zmiania kolor na np. czarny, szary lub brazowy itd (w zaleznosci od materialu). Gdy wcisne „render” to po wyrenderowaniu tych tekstur w ogole nie ma a zamiast nich jest np. kolor brazowy, czarny itd (z zachowanymi wlasciwosciami takimi jak odbicie refleksy itd) ale samej tekstury drewna nie ma w ogole. Robilem nawet format zeby komputer byl czysty i nic. Sketchup 8pro pl i vray 1.48.


Przeinstalowalem wszystko jeszcze raz na nowo..Teraz wyglada to tak samo jednak po prawie maksymalnym przyblizeniu obiektu widac wszystko (dlatego z daleka tekstura wyglada jak jednolity kolor). Problem polega na tym ze nie mam pojecia jak powiekszyc ta teksture. Nie mam mozliwosci klinkac prawym na i wcisnac "tekstura=>pozycja". Moge prosic o jakakolwiek pomoc? Pozdrawiam.

Egonis pisze...

Witaj,
Wielkość tekstury można edytować jedynie z poziomu Sketchupa.
Opcja 1. W oknie materiału w zakładce Edycja wpisać ręcznie wielkość ( domyślnie wartość X i Y jest połączona aby zachować proporcje).
Opcja 2. Po pojedynczym kliknięciu na płaszczyznę z prawego klawisza wybierz w właśne opcję Tekstura-->Pozycja ( Można od razu kliknąć w płaszczyznę prawym klawiszem )

P.S Zwróć uwagę na jednostki sceny (Window --> model info -->Units)

P.P.S Ważna jest również wielkość tekstury , można ją podejrzeć poprzez panel edycji materiału -->zakładka edycja-->otwórz w zewnętrznym edytorze( Przycisk z pomarańczową strzałką).

Radek pisze...

Dziekuje za szybka odpowiedz. Niestety ale zadna z tych opcji nie dziala. Nawet jak przypisalem skrot klawiszowy do "tekstura-->pozycja" to dziala tylko na standardowych teksturach ktore "wyleje wiaderkiem" prosto z biblioteczki sketchupa. Jednostki sceny mam w centymetrach a dokladnosc 0,1cm. W oknie edycji materialu nie moge wybrac zadjen opcji..ani wpisac recznie ani podgladnac w osobnym edytorze. Material laduje dokladnie tak jak Pan pisze w tym artykule. Dodam jeszcze ze dziwne jest to ze ladujac material z edyt. mat. (M) i klikajac "applymaterial to selection" ten material sie nie pokazuje ani jako kolor ani jako tekstura..dopiero podczas renderu widac kolor a po maks przyblizeniu normalna teksture. Ehh..

Egonis pisze...

Witaj,
Sytuacja którą opisujesz nie jest standardowa. Brak możliwości edycji wydaje się wysoce niewłaściwa :). Podeślij,proszę plik celem analizy mw@architekturadlakazdego.pl
Egonis

Anonimowy pisze...

witam,
mam problem ze światłami w vray`u.
mianowicie, już na początku miałam problem ze światłem IES, jakoś to rozpracowałam.
Ale generalnie o co chodzi.
jak już ustawię wszytkie światła, to powiedzmy że na podłodze mi się one odbijają, ale na powierzchni blatu (jestem w fazie projektowania lady recepcyjnej) już nie. i nie mam pojęcia co dalej zrobić. będę wdzięczna za szybką odpowiedź.
pozdrawiam

Egonis pisze...

Witaj.
Przyczyn może być kilka i jest to być może materiał lady któremu trzeba dodać wastwę reflection lub moc świateł.
W przypadku oświetlenia IES ważny jest również plik z jakiego korzystasz.
Dostępne są darmowe przeglądarki typu IES Viewer które pozwalają na obejrzenie efektu oświetlenia.
Generalnie na początek polecam próbę w małej skali - proste pudełko i w nim jedno lub kilka świateł IES . Można wtedy dostosować wielkość i moc poszczególnych halogenów .

Egonis

Anonimowy pisze...

Witam.
Mam problem z materiałami vismat do sketchupa. Otóż niektóre materiały po załadowaniu z dysku do materiałów sceny (np drewno i kamień) jest czarna. Widać to na podglądzie materiału i co gorsza, po renderowaniu. Materiały na początku działały, a od jakiegoś czasu są czarne. Nie wiem z czego to wynika i jak sobie z tym poradzić. Bardzo proszę o pomoc.
W.

Egonis pisze...

Witaj W,
Najczęściej Vray pokazuje tekstury w kolorze czarnym w momencie, kiedy utaci ścieżkę do pliku tekstury czy mapy otoczenia (przypisanej dla environment jpg lub HDRI).

Proponuję kilka testów na rozpoznanie problemu:
1. Utwórz katalog biblioteczny do przechowywania tekstur z podkatalogami dla poszczególnych typów.
2. Spróbuj załadować mapy z nowej lokalizacji.
3.Jeśli to nie pomoże przypisz dla wybranego obiektu nowy czysty materiał z teksturą z biblioteki.
3A. Zapisz materiał Vray na dysku nadając mu czytelną nazwę np. Kamien_piaskowiec a następnie dla istniejącego w scenie problematycznego materiału wykonaj opcję import material i wskaż uprzednio zapisany.
3B. Jeśli powyższe opcje nie dadzą spodziewanego efektu nadaj nowy materiał bezpośrednio na obiekty.
Ważna uwaga - nie przypisuj materiałów na grupy/ komponenty Sketchupa. Najlepiej wejść do edycji grupy i zaznaczając wszystkie lub wybrane płaszczyzny przypisać materiał Vray.

P.S polecam stosowanie grup dla poszczególnych materiałów nawet wewnątrz komponentu, dzięki czemu cała operacja jest dużo szybsza.

Anonimowy pisze...

Dziękuję za rady, niestety problem pozostał.
Posiadam dwa katalogi materiałów vismat. Jeden już od jakiegoś czasu i jeden, który ściągnęłam wczoraj. Oba są przejrzyście pogrupowane wg rodzajów (nie musiałam tego robić, katalog był uporządkowany już po rozpakowaniu z rar'a). W jednym i drugim katalogu jest problem tylko z materiałami drewna i kamienia. Załadowałam jeden z problematycznych materiałów z katalogu do modelu, nałożyłam na obiekt, po czym zapisałam na dysku pod inną nazwą i w innej lokalizacji. Kiedy ładuje nowozapisany materiał do modelu (Cork_Plain zapisałam jako korek bezpośrednio na pulpicie), on ładuje się pod starą nazwą z numerem kolejnej kopii(Cork_Plain1, Cork_Plain2 itd.)i nadal jest czarny.
Czy istnieje inny powód poza utratą ścieżki zapisu? I jak to możliwe, że czarne są jedyne materiały drewna i kamienia? Zauważyłam, że niektóre inne materiały też są czarne po załadowaniu, ale pozostaje na nich tekstura, natomiast drewno i kamień ładuje się jako czarny matowy papier i po zmianie koloru nie widać na nim odpowiedniej tekstury.
Pozdrawiam
W.

Egonis pisze...

Jeśli możesz, to podeślij dwa przykładowe zzipowane materiały na mw(małpka)architekturadlakazdego.pl.

Egonis pisze...

Cześć W.
Teraz wszystko jest jasne.

1.Po prostu w kanałach Diffuse dla obu materiałów był przypisany plik teksury ale ze ścieżką zo dyku pana X :).
Wystarczyło przeładować tekstury na te z Twojego katalogu.
2.Zjdęcie dla wood w katalogu materiału Vray reprezentuje wyrenderowaną próbkę w celach prezentacyjnych efektu a nie jest teksturą jako taką.
Znalazłem tę i inne podobne materiały wood*.vismat które załączam wraz z plikami sketchup w sekcji download

Pozdrawiam Egonis

Anonimowy pisze...

Dziękuję i pozdrawiam! :)
W.

Anonimowy pisze...

Witam serdecznie:)
Dopiero zaczynam przygodę z programem Vray i w związku z tym mam problemy, z którymi nie potrafię sobie poradzić. Przeczytałam instrukcję jak zaimportować materiały, ale niestety nic mi nie wychodzi.. Ściągnęłam kilka materiałów ze strony http://www.vray-materials.de i nijak nie wiem jak się za nie zabrać:/ jest mi głupio, bo zapewne jest to banalne dla większości osób, ale jak już wspomniałam- nie mam bladego pojęcia co robić.. Czy mam te materiały rozpakować w konkretnym folderze? klikając w modelu prawym przyciskiem "import material" nie pokazują mi się ściągnięte materiały... Proszę o pomoc i przepraszam za taki brak umiejętności ;)

Pozdrawiam,

Asia

Anonimowy pisze...

Hej! Mam nadzieje ze nie powtarzam czyjegos postu. Problem jest taki. Mam np vismat Lollipop ( czerwone szklo bardzo przezroczyste). Gdy go laduje na bryle w sketchupie nic sie nie zmienia. Tylko w preview wyswietla sie czerowona przezroczysta kulka. Kiedy renderuje widac tylko refleksy, bryla totalnie przezroczysta. Dopiero jak nadam kolor i jak zmniejsze przezroczystosc w materialach sketchupa to w renderze wychodzi czerwona bryla ( ale juz nie jest tak przezroczysta jak ta kulka z preview) Ta niekompatybilnosc materialow sketchupa z materialami vray jest strasznie denerwujaca. Czy nie daloby sie wylaczyc materialow w sketchupie zeby vray produkowal dokladnie ten sam meterial jak w preview?

Unknown pisze...

Hej mam problem, podczas importu materiału cały sketchup zawiesza się i wyłącza, mam sketchup 2013 i vray 2,0. Może mi ktoś z tym pomóc?

Prześlij komentarz